Var hos mormor idag



Ja idag var mor och jag hos mormor och jag hade lagat lite mat till henne för hon brukar ju köpa dom där färdigrätterna och jag gillar inte att hon äter dom för där är ju ingen näring i dom, men sen är det ju så att när man blir gammal så orkar man inte laga mat på samma sätt som man har gjort innan så då blir det ju gärna så. Jag hade gjort en stor sats köttfärsås som vi har fryst i påsar i lagom portioner. Vi hade gjort kycklinggryta här en dag och det som blev över plus den goda såsen lade vi i en plastask och där var ganska mycket kyckling plus god sås i den så där var till två middagar i den och köttfärssåsen där var också till två middagar i den ena stora påsen och sedan hade jag lagt ytterligare en stor portion köttfärssås i en avlång matlåda så där är till två gånger till och sedan hade jag gjort stek i ugnen och hon skulle ha stek ikväll då jag hade kokat en hel gryta potatis till henne som hon ju ska ha hela veckan och sedan skar jag upp rejäla skivor stek och lade i påsar så att det är lätt att ta upp och värma potatis och ha sås till det. Sås gjorde jag också till henne idag brunsås som också varar några dagar om hon har den i kylen och sen var där ju en del sås bland kycklinggrytan som hon också kan använda till steken så där blir mat nu till hela veckan åt mormor. Det känns mycket bättre att laga mat till mormor och frysa in så att man vet att hon får i sig den näringen som hon behöver och sen är det ju också roligt när vi kommer hem till henne och fikar och pratar förstås. Vi har bestämt att vi ska göra kåldolmar hemma hos henne sedan en dag för jag vill lära mig hur man gör det och likadant ska jag lära mig att göra hennes goda vetebullar för dom är så goda med kardemumma i, det är dom bullarna som jag och mormor alltid bakade när jag var liten, en del av er har säkert sett mig när jag var liten och bakade hemma hos mormor och det var då som vi bakade dom bullarna och nu vill man förstås själv kunna baka dom *ler* för det finns inte godare bullar än mormors vetebullar med kardemumma. I morgon ska jag till tandläkaren, inte för att jag ser fram emot det precis men det ska ju göras, nåja natti natti på er!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0