Mår pissigt idag, men vad hade jag väntat mig egentligen





Ja idag mår jag minst sagt inte bra, har ont som faan i magen och i korsryggen, har tagit värktabletter så dom ska lindra lite av smärtan i alla fall för helt tar dom inte bort smärtan men man får vara glad åt det lilla. Jag är så glad att jag har fått kontakt med en tjej som också precis som jag har en blogg och som skriver om sin Endometrios och när jag berättade för henne att jag hela tiden känner att jag måste bevisa att jag faktiskt har ont och att jag mår dåligt på ( riktigt ) så tar det all kraft av en, det man behöver är ju stöttning och mera kraft för att orka kämpa vidare med sjukdomen och smärtan, inget tjat och gnat om huruvida man är frisk eller inte och andra dumma kommentarer som att jamen så mycket som du blöder det är ju normalt för dig, som jag fick höra av den första läkaren jag kom till akut, då ska det tilläggas att jag får använda bindor som är avsedda för dom som har läckage och jag har turen att känna en kvinna som får sådana bindor så att jag kan få av henne annars vet jag inte hur jag skulle klarat av det. Jag blöder genom sängen så att allting är helt rött, det ser ju hemskt ut, ser ut som om man har blivit styckmördad på sängen ju usch och blä och man känner hur det riktigt flödar av en så det är inga små mängder blod som kommer och att då få så olustiga kommentarer av en läkare dessutom som att, - Jamen det är ju normalt för dig att blöda så här mycket det är  inte roligt. Det hemska är ju att läkarna själva vet ju inte vad dom pratar om. Jag var hos en annan gynläkare där hon tog ultraljud och såg då att jag hade Endometrios där hon kunde se att jag hade blod på båda sidorna av nedermagen, detta var ett bevis på att jag har Endometrios och att där även var öppet så att blodet kan gå runt om ryggen och det är bland annat det som gör så ont i korsryggen, hon tog bilder på det. När vi pratade om alternativen för min del vad det fanns för att lindra så pratade vi om minipiller men det hade den andra läkaren sagt att det var för riskabelt pga att jag har haft proppar i lungorna dvs lungemboli och eftersom jag ej kan ta östrogen så var det inte bra, så då var det borta och sen var det spiral men det gick inte heller eftersom min livmoder var lite böjd så att det var inte säkert att den skulle sitta kvar så då var det alternativet borta, sen var det sista tabletter som skulle ta bort min mens helt och hållet under en tid och att man sedan skulle sluta med dom så att blödningen kom då och sen skulle man då ta tabletterna två månader ytterligare och hålla på så alltid, jag frågade ju om dom var helt ofarliga och ja det var dom ju sa hon. Jag litade inte på det och kollade i Fass om tabletterna och det var tur för där stod det att Provera ska man ablsolut inte ta om man har haft lungemboli, inte under några som helst omständigheter skulle man ta dom då, så jag har inte tagit ut tabletterna och tänker inte ta dom, men visst är det för jäkligt att man inte kan lita helt och hållet på läkarna utan att man själv får ta hela ansvaret och ta reda på allt så att man kan vara riktigt säker på att det inte är någon fara för en själv att ta tabletterna. Nu får jag ta Naproxen som smärtlindrande och det tar som sagt inte bort all smärtan men det lindrar i alla fall och jag får gå och vila med jämna mellanrum och sen blöder jag som bara den så man blir ju yr också och håller på att svimma ibland så det är verkligen obehagligt. Jag ska prova bad och att gå på smärtlindring via nålar som man sticker in på olika punkter, ah vad heter det nu, att det ska vara så svårt att komma på vad det heter.... Nåja ni förstår nog vad jag menar och sen använder jag ju värmedynan skiftar att ha den på magen och sedan på ryggen, det är det enda där är att göra åt det, jag ska se till att få journalerna utskrivna till mig och bilderna som togs hos läkaren som är bevis på att jag har Endometrios, så får vi se hur man kan gå tillväga sen, men det viktigaste är att man har någon som vet precis vad man går igenom som hon som har Endometrios och som jag kan prata med och även andra som har smärtor än om dom inte har Endometrios så smärta är smärta och då förstår man varandra när man vet hur jävligt det är att ha ont och att ingen tar det på allvar för det syns ju inte utanpå en. Nej nu ska jag gå och försöka trycka ner något ätbart för jag har inte kunnat det innan, har inte smakat men nu får jag trycka ner en rostad macka, tjingeling pling på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0