mulet och regnigt

Ja idag är det likadant väder som dom andra dagarna som varit tidigare regn och mulet usch jag längtar tills solen visar sig igen, men dom har lovat att det ska bli fint väder i slutet av veckan och då fyller jag år nämligen på fredag och då har dom lovat jättefint väder, så vi får hålla tummarna på att det stämmer. Ja på fredag blir man alltså 35 år jösses var har alla åren tagit vägen egentligen? Fast jag känner mig inte gammal precis utan man har barnasinnet kvar och det är viktigt tycker jag. Min sambo slutar klockan två idag så det är skönt att han slutar tidigt idag och då ska jag ha fikat klart och nya fina bullar som jag bakade igår, franskbrödbullarna ni vet som jag har visat er tidigare här på bloggen, dom är jättegoda så här kommer receptet för er som vill prova:

125 g smör

3 dl mjölk

3 dl vatten

50 g jäst

3 msk socker

1/2 tsk salt

2 tsk bakpulver

vetemjöl

pensling ägg

vallmofrö/sesamfrö

1. Smält smöret rör ner mjölk och vatten och låt det bli fingervarmt. Smula ner jästen i en bunke och rör ner vätskan, rör tills jästen löst sig. Tillsätt socker, salt , bakpulver och så mycket mjöl att degen blir lagom fast.  Låt degen jäsa i bunkern i 20 min gör sedan bullar och lägg ut på plåtarna låt jäsa i ytterligare 20 min under bakduk, pensla sedan bullarna och lägg sesam eller vallmofrön på och in i ugnen på 250 grader, lägg gärna ett bakpapper över om dom blir olika färdiga beroende på om är lika stora, blir ej brända om papperet är över.

Degen ska vara så pass torr att man kan känna med handen på den utan att den fastnar, jag bakar alltid i matberedaren och använder då degkrokar.

lycka till med baket!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0